Thursday 17 May 2012


SUKATAN PELAJARAN KURIKULUM BERSEPADU SEKOLAH MENENGAH

SENI REKA TANDA

PENDAHULUAN

Seni Reka Tanda ialah satu daripada mata pelajaran elektif vokasional di sekolah menengah atas dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM). Mata pelajaran ini digubal untuk membekalkan murid dengan kemahiran dan keterampilan dalam bidang reka bentuk dan pembuatan tanda sebagai salah satu produk media komunikasi. Seni Reka Tanda adalah lanjutan dan peluasan kepada mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu di sekolah menengah rendah. Penggubalan mata pelajaran ini merupakan usaha Kementerian Pendidikan ke arah mempertingkatkan kemahiran praktis dan menanam semangat keusahawanan di kalangan murid dalam industri pengiklanan.

Dalam mata pelajaran ini, murid didedahkan kepada beberapa aspek reka bentuk dengan tumpuan kepada penghurufan (tipografi), penggunaan simbol grafik dan piawaian warna dalam menghasilkan kerja. Murid menguasai kemahiran menyediakan projek sebenar daripada penyediaan lakaran pada kertas sehingga penyediaan papan tanda dan teknik pemasangannya. Pengalaman pembelajaran murid termasuk penghasilan lukisan tanda dalam 2-D dan 3-D; penggunaan teknik semburan cat dan angin; dan penghasilan lukisan kerja pada pelbagai media seperti kertas, kad, polisterin dan perspek. Penghasilan kerja grafik dengan bantuan komputer (CAS - Computer Aided Signage) juga diperkenalkan.

Mata pelajaran ini dirancang khas untuk murid yang mempunyai minat dan kecenderongan dalam kerja kemahiran pembuatan dan reka bentuk. Prospek kerjaya murid lepasan sekolah termasuk menjadi penulis tanda atau pembantu pereka grafik di sektor grafik dan pengiklanan atau mengusahakan perniagaan sendiri dalam bidang pembuatan dan reka bentuk.

MATLAMAT

Matlamat mata pelajaran Seni Reka Tanda adalah untuk melahirkan murid yang kreatif dan berkemahiran dalam kerja tanda tulis, papan tanda, kerja semburan angin dan cetakan skrin dengan mengamalkan budaya kerja yang baik dan selamat, serta boleh menjalankan perniagaan sendiri atau berupaya menjadi penyumbang tenaga kerja mahir di industri pengiklanan dan reka bentuk.

OBJEKTIF


Kurikulum Seni Reka Tanda adalah untuk membolehkan murid :

  1. Mengaplikasikan kemahiran dan pengetahuan mereka bentuk, membuat susun atur dan menanda tulis dalam pembuatan produk yang bernilai komersil untuk bidang pengiklanan
  2. Menggunakan kelengkapan visual untuk kerja pindahan tata letak
  3. Menghasilkan ilustrasi dengan menggunakan peralatan semburan angin
  4. Melakukan kerja semburan cat untuk menghasilkan papan tanda
  5. Melakukan kerja cetakan skrin untuk menghasilkan cetakan fabrik dan perspek
  6. Menggunakan kelengkapan Computer Aided Signage (CAS) untuk menghasilkan kerja pengiklanan
  7. Membuat anggaran bahan dan kos
  8. Mengamalkan prosedur kerja yang betul dan selamat
  9. Menguruskan kerja dengan baik dan berkomunikasi dengan berkesan
  10. Menyediakan rancangan perniagaan yang mudah.
ORGANISASI KANDUNGAN

Mata pelajaran Seni Reka Tanda diolah dalam sepuluh bidang pembelajaran. Setiap bidang pembelajaran dibahagikan dalam unit pembelajaran yang mengandungi beberapa tajuk. Deskripsi dan senarai unit pembelajaran dalam sembilan bidang pembelajaran ini adalah seperti berikut :

1. Asas Seni Reka Tanda

Bidang pembelajaran ini merangkumi pengetahuan asas seni reka tanda seperti unsur seni, logo, alat dan bahan. Lukisan geometri dan penyediaan buku skrap membantu murid dalam kerja membuat papan tanda.

1.1 Unsur seni

a. Garisan
b. Jalinan
c. Rupa
d. Bentuk
e. Ruang
f. Warna

1.2 Reka bentuk logo

a. Mereka bentuk logo
b. Jenis logo

1.3 Alatan dan bahan

a. Alatan lukisan grafik
b. Bahan lukisan grafik

1.4 Lukisan geometri asas

a. Bentuk geometri
b. Lukisan tiga dimensi

1.5 Buku skrap

2. Pengenalan kepada Tanda Tulis

Murid diperkenalkan kepada asas tanda tulis yang merangkumi muka taip (tipografi), satar asas tanda tulis, penjarakan huruf, memelar dan memadat huruf, redupan, tanda tulis gaya bebas dan teknik pemindahan.

2.1 Muka taip (tipografi)

2.2 Satar asas tanda tulis

2.3 Penjarakan huruf

2.4 Memelar dan memadat huruf (extend and condense)

2.5 Kesan bayang dan garis rupa

2.6 Tanda tulis gaya bebas

2.7 Teknik pemindahan

a.Projector paras atas (OHP)
b.Kaedah grid

3. Goresan dan Kerja Perspek

Dalam bidang pembelajaran ini murid didedahkan kepada penyediaan hasil kerja (artwork). Mereka mempraktikkan kemahiran memindahkan hasil kerja, memotong garisan lakaran dan menyembur cat. Murid juga membuat anggaran bahan dan kos.

3.1 Mereka bentuk hasil kerja (artwork)

3.2 Memindahkan hasil kerja

3.3 Memotong garisan lakaran

3.4 Menyembur cat

3.5 Anggaran bahan dan kos



4. Papan Tanda Vinil

Murid didedahkan kepada pengetahuan jenis vinil dan kegunaannya. Di samping itu mereka mempraktikkan kemahiran memotong perspek, menyusun atur huruf dan memindahkan vinil untuk menghasilkan papan tanda vinil yang kemas.

4.1 Jenis vinil dan kegunaannya

4.2 Memotong panel perspek

4.3 Menyususn atur pada panel

4.4 Teknik positif

a. Menyedia penghurufan secara manual dan komputer
b. Melekat penghurufan vinil

4.5 Teknik positif atau negatif

a. Melekat kepingan vinil pada panel
b. Memotong huruf pada vinil

4.6 Mengemas panel yang siap

4.7 Memasang panel

4.8 Anggaran bahan dan kos

5. Papan Tanda Semburan Cat

Dalam bidang pembelajaran ini murid mengenal pasti peralatan, mengamalkan langkah keselamatan dan teknik menghasilkan papan tanda semburan cat serta membuat anggaran bahan dan kos.

5.1 Peralatan dan bahan semburan cat

5.2 Menyediakan kelengkapan

5.3 Teknik menyembur latar belakang

5.4 Teknik menyembur penghurufan

5.5 Membersihkan peralatan

5.6 Anggaran bahan dan kos

6. Cetakan Skrin untuk Fabrik dan Perspek

Murid didedahkan kepada cara menghasilkan cetakan skrin Untuk fabrik dan perspek dengan menggunakan teknik foto emulsi.

6.1 Mereka bentuk hasil kerj

6.2 Memindahkan hasil kerja pada kertas surih

6.3 Membina dan memasang skrin pada kerangka

6.4 Menyapu foto emulsi pada skrin

6.5 Mendedahkan imej pada skrin foto emulsi

6.6 Jenis pencelup dan dakwat

6.7 Mencetak imej yang ada pada skrin ke fabrik atau plastik

6.8 Membersihkan skrin

6.9 Anggaran bahan dan kos

7. Kerja Semburan Angin

Kerja semburan angin merangkumi pelbagai aspek kemahiran seperti pengendalian alatan, teknik semburan, melekat dan memotong filem.

7.1 Peralatan semburan angin

7.2 Teknik asas semburan angin

7.3 Melekat dan memotong masking film

7.4 Kerja semburan angin

7.5 Membersihkan peralatan

7.6 Anggaran bahan dan kos

8. Papan Tanda Berlampu

Murid didedahakan kepada cara menghasilkan papan tanda berlampu. Mereka mempraktikkan kemahiran mengimpal arka keluli, mendawai lampu pendaflour dan memasang papan tanda berlampu.

8.1 Menyediakan huruf dan grafik pada panel tanda

8.2 Kerja kimpalan arka ringan

8.3 Kerja pendawaian lampu pendaflour

8.4 Memasang panel tanda kepada kerangka

8.5 Memasang papan tanda berlampu

9. Reka Tanda Bantuan Komputer (CAS)

Reka Tanda Bantuan Komputer (CAS) memberi peluang kepada murid menggunakan perkakasan dan perisian komputer bagi menghasilkan kerja papan tanda yang bermutu selaras dengan perkembangan teknologi dalam bidang ini.

9.1 Pengenalan kepada CAS

9.2 Kelengkapan sistem CAS

a. Perkakasan
b. Perisian

9.3 Penggunaan perisian

9.4 Penggunaan kelengkapan tambahan

10. Pengurusan dan Keusahawanan

Dalam bidang pembelajaran ini murid didedahkan kepada pengurusan tempat kerja, kemahiran berkomunikasi dan kemahiran membuat keputusan. Murid menyediakan rancangan perniagaan dan mengenal pasti peluang menceburi bidang perniagaan dalam seni reka tanda.

10.1 Pengurusan di tempat kerja

a. Pengurusan yang baik
b. Etika dan budaya kerja
c. Peraturan dan undang-undang kerja
d. Pemeliharaan alam sekitar dalam industri

10.2 Keusahawanan

a. Kemahiran berkomunikasi
b. Kemahiran membuat keputusan
c. Rancangan perniagaan
d. Agensi yang membantu usahawan
e. Pemasaran
f. Peluang kerjaya dalam bidang seni reka tanda



1 comment: