Tuesday 8 May 2012

SEJARAH PENUBUHAN SUBJEK MPV SENI REKA TANDA


SEJARAH DAN LATAR BELAKANG MPV SENI REKA TANDA

Setelah Sekolah Kebangsaan Datuk Undang Abdul Manap, Johol telah diberikan mandat untuk membuka Program MPV seramai 25 orang pelajar pertamanya telah memilih untuk memasuki prorgam MPV Seni Reka Tanda. Guru pertama MPV Seni Reka Tanda yang diberi kepercayaan oleh pihak sekolah pada masa itu ialah En. Abdul Rashid Bin Yahya. Beliau sebelum ini merupakan seorang guru Pendidikan Seni Visual di sekolah.

Pada awalnya kelas ini tidak mempunyai bengkel, oleh itu pembelajaran dan pengajaran modul Seni Reka Tanda pada masa itu dibuat di dalam kelas MPV tersebut yang terletak di bangunan sekolah. Segala kesusahan dan kepayahan dalam melaksanakan pentaksiran berasaskan sekolah di tempat yang tidak kondusif mendapat simpati pengetua pada masa itu iaitu En Maspan Bin Ubin. Pada akhir tahun 2002, MPV Seni Reka Tanda telah mempunyai sebuah bengkelnya yang tersendiri iaitu tempat tersebut dahulunya merupakan sebuah asrama desa.

Pada awal tahun 2003, sekolah telah mendapat seorang guru opsyen MPV Seni Reka Tanda iaitu En. Mohamad Nursham Bin Shamsuddin. Ini membolehkan seorang guru mengajar tingkatan 4 dan seorang lagi mengajar di tingkatan 5. Pada tahun yang sama, kumpulan pelajar pertama MPV Seni Reka Tanda telah mengambil Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia ( SPM ). Pada tahun 2006, guru pertama MPV Seni Reka Tanda iaitu En. Abdul Rashid Bin Yahya telah melanjutkan pelajaran di peringkat Sarjana menjadikan subjek MPV Seni Reka Tanda hanya mempunyai seorang guru yang akan mengajar tingkatan 4 dan 5. Sejak dari awal penubuhan subjek MPV Seni Reka Tanda ini telah mempunyai 113 pelajar yang berdaftar untuk mengambil Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia ( SPM )

Kini pada tahun 2011, di bawah pimpinan Pengetua Tn. Hj. Mad Amin Bin Mohd Yusof, SMK Datuk Undang Abdul Manap, bengkel MPV Seni Reka Tanda telah mempunyai 7 bilik pembelajaran. Setiap bilik memainkan peranan yang tersendiri seperti Bilik Pembelajaran, Bengkel Kerja Berat, Bengkel Kimpalan Dan Semburan, Bilik Cetakan, Bilik Komputer, Stor dan Bilik Guru Atau Bilik Pengurusan.

1 comment: