PROGRAM MPV
SMK DATUK UNDANG ABDUL MANAP, JOHOL
Program MPV
adalah singkatan nama kepada 22 mata pelajaran elektif bercorak
vokasional di tingkatan 4 dan 5 yang mula ditawarkan secara
berperingkat-peringkat di sekolah menengah akademik harian mulai tahun 2002.
Matlamat Program MPV
Mata-mata pelajaran
vokasional diperkenalkan bagi melahirkan pelajar berkemahiran dalam bidang
usaha yang relevan dan bermakna untuk membolehkan mereka mendapat pekerjaaan,
memulakan perniagaan atau meneruskan latihan di peringkat yang lebih tinggi
Objektif-Objektif Program
- Memberi peluang yang luas kepada pelajar memilih mata pelajaran mengikut minat dan bakat mereka
- Membekalkan kemahiran vokasional terutamanya kepada pelajar yang cenderung dalam pertukangan tangan
- Memperluaskan pendidikan teknikal dan vokasional di sekolah menengah akademik
- Sebagai persediaan awal bagi memenuhi keperluan tenaga mahir dan separa mahir dalam sector perindustrian negara
Penawaran Program MPV di
sekolah
Selaras dengan
matlamat dan objektif program MPV, sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Undang Abdul
Manap telah di beri kepercayaan oleh pihak Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan
untuk membuka 2 kelas pertama di bawah program MPV iaitu MPV Seni Reka Tanda
dan MPV Lanskap Dan Nurseri pada tahun 2002.
SINOPSIS 2 MATA
PELAJARAN
VOKASIONAL (MPV) YANG
DITAWARKAN DI SMK DATUK UNDANG ABDUL MANAP
1. MATA
PELAJARAN SENI REKA TANDA
Mata pelajaran ini digubal untuk
membekalkan murid dengan kemahiran dan ketrampilan dalam bidang reka bentuk dan
pembuatan tanda sebagai salah satu produk media komunikasi. Murid didedahkan
kepada beberapa aspek reka bentuk dengan tumpuan kepada penghurufan
(typography), penggunaan simbol-simbol grafik dan piawaian warna dalam
menghasilkan kerja. Murid boleh menguasai kemahiran menyediakan projek sebenar
bermula daripada penyediaan lakaran pada kertas sehingga penyediaan papan tanda
dan teknik pemasangannya.
Pengalaman pembelajaran murid termasuk
penghasilan lukisan tanda dalam 2D dan 3D kemahiran menggunakan pelbagai teknik
manual seperti cat, semburan serta penghasilan lukisan kerja pada pelbagai
media seperti kertas, kad, polisterin dan perspek. Penghasilan kerja grafik
dengan bantuan komputer (CAS - Computer Aided Signage) juga diperkenalkan.
Melalui mata pelajaran ini murid boleh menjadi pelukis atau pembantu pereka
grafik di kilang grafik dan pengiklanan atau mengusahakan perniagaan sendiri
dalam bidang berkaitan.
2. MATA PELAJARAN LANDSKAP DAN NURSERI
Mata pelajaran ini
berhasrat melahirkan murid yang boleh menghasilkan anak benih tumbuhan hiasan,
menyenggara nurseri tumbuhan hiasan, merancang dan membina lanskap dengan
menggunakan teknologi semasa. Murid terlibat dalam kerja-kerja amali di tapak
nurseri dan di kawasan perlandskapan. Murid perlu merancang, membina dan
menyenggara kaw asan landskap sekolah dan industri berkaitan semasa cuti
penggal persekolahan.
Diantara kemahiran
yang didedahkan kepada murid ialah mengenalpasti tumbuhan hiasan yang digunakan
dalam industri landskap; melakukan pembiakan tumbuhan; merancang; melukis pelan
dan mereka bentuk landskap; membina landskap lembut dan kejur; menyenggara kawasan
landskap; dan mengurus perniagaan. Prospek kerjaya yang boleh diceburi oleh
murid termasuklah mengusahakan nurseri sendiri atau bekerja di syarikat nurseri
atau landskap.
No comments:
Post a Comment